Landelijke live bijeenkomst Verbetertraject Toegang: een betere toegang voor inwoners in het Sociaal Domein

-

Op maandag 16 mei 2022 organiseren Movisie en VNG in samenwerking met cliëntorganisaties een landelijke bijeenkomst over de gemeentelijke toegang tot zorg en ondersteuning. Op deze dag wordt professionals, beleidsmedewerkers, bestuurders en (vertegenwoordigers van) inwoners een inkijkje geboden in de manier waarop gemeenten de toegang tot zorg en ondersteuning aan inwoners verbeteren. Tijdens het programma worden deelnemers uitgedaagd om met de blik en bril van inwoners naar vraagstukken te kijken. De bijeenkomst zal in het teken staan van verfrissende ideeën en voorbeelden die deelnemers in hun eigen gemeente kunnen toepassen.

Voor wie 

Deze bijeenkomst is voor professionals die betrokken zijn bij de toegang sociaal domein (uitvoering, beleid & bestuur). Ook worden inwoners en cliëntenorganisaties specifiek uitgenodigd. 

Locatie en tijdstip  

De bijeenkomst vindt plaats op 16 mei 2022, van 13.00u - 16.30 uur. Na afloop is er ruimte om met elkaar door te praten tijdens de borrel. Locatie is cursus- en vergadercentrum Domstad te Utrecht.  

Programma

13.00 uur     Inloop

13.30 uur     Introductie programma door de dagvoorzitter

13.45 uur     Praktijkverhalen over de Toegang verteld door inwoners en gemeentelijke professionals  

14.15 uur     Informele uitwisseling 

14.30 uur     Deelsessies in samenwerking met gemeenten die betrokken zijn in het Verbetertraject 

1. Responsiviteit en netwerkende overheid 
Van top-down-beleid naar sensitief samen uitvoeren. Hoe ontwikkel je je naar een meer netwerkende overheid die samenwerkt met inwoners en een responsieve overheid die het vermogen heeft om in te schatten en te doen wat werkelijk van betekenis is voor mensen? Inzichten over de responsieve aanpak en de bestuurlijke  kant van gemeenten. 
  
2. Transformatie en cultuurverandering  
Een gemeentelijke transformatie vraagt om cultuurverandering in het gemeentehuis, door alle lagen en schotten heen. Hoe verloopt dit proces, wat mag zeker niet ontbreken en hoe zorg je voor koppeling tussen beleid – uitvoering en continuïteit in het verbeterproces? 
 
3. Snelheid en helderheid in de toegang 
Hoe maak je de ingang en doorgang in de toegang helder voor inwoners en professionals?  Hoe werk je hierin samen met partners in het voorliggend veld? Wachtlijsten vertragen en frustreren. Wat is de oorzaak en bij wie is versnelling mogelijk, zodat inwoners met een hulpvraag eerder weten waar ze aan toe zijn? 
  
4. Samenhang Toegang en Onafhankelijke Cliëntondersteuning   
Hoe kun je als gemeente inwoners zo goed mogelijk dienen en informeren over mogelijke oplossingen en wegen die zij kunnen bewandelen om passende ondersteuning (en zorg) te krijgen? Hoe werken de mensen in de toegang en in de cliëntondersteuning met elkaar samen aan informatieverstrekking en een oplossingen die de inwoner daadwerkelijk verder helpt? 
 
5. Werken vanuit eigen regie en de menselijke maat  
Al jaren klinkt het credo ‘inwoner centraal’, maar vervolgens bedenken ambtenaren en professionals wat goed is om te doen. Regels zijn ingewikkeld en moeilijk uitvoerbaar. Zien we de inwoner als partner om daarin de menselijke maat terug te brengen? En als klant die zelf zijn vraag onderzoekt, samen met mensen die kunnen helpen met zoeken naar goede oplossingen? Uit de praktijk blijkt dat die oplossingen vaak dichterbij liggen dan we denken. Omdat de klant zelf regie heeft. Wat vraagt deze manier van werken van professionals en van beleidsmakers en hoe kunnen ervaringsdeskundigen hier een sleutelrol in vervullen? 
 
6. Laagdrempelige toegang: vindplaatsgericht werken versus één centrale plek 
Door het benutten van diverse plaatsen waar inwoners komen en vragen kunnen stellen, bereik je inwoners eerder en kun je voorkomen dat een vraagstuk verergert. Wat zijn voor inwoners logische en laagdrempelige plekken? Hoe investeer je in kennis, vaardigheden en netwerken op diverse plekken waar inwoners komen (zoals algemene voorzieningen, huisartsen, fysiotherapeuten, scholen), zodat vragen tijdig gesignaleerd en opgepakt worden? Zet je in op vindplaatsgericht werken of op een centrale plek?  
 
7. Domeinoverstijgend samenwerken 
Werk vanuit de vraag en/of behoefte van inwoners i.p.v. vanuit wetten, regels en kaders. Hoe kun je domeinoverstijgend, integraal werken in het belang van de inwoner en ‘aan de achterkant’ handelen volgens de wetten? En waarmee moet je dan rekening houden als het gaat om privacy. 
 
8. Vraagverheldering, triage en regie  
Welke rollen vervult een professional in welke situaties en met welke bagage? Hoe ga je met inwoners in gesprek? Welke kennis en vaardigheden zijn daarvoor nodig en welke hulpmiddelen zijn hiervoor beschikbaar? Hoe kunnen de gemeenten en samenwerkingspartners condities scheppen om deze rollen zo goed mogelijk in te vullen? 
 
9. Meer collectief en preventief werken met de sociale basis  
Het loont om de sociale basis in wijken te versterken en meer in te zetten op preventie. Op die manier kun je problemen van mensen zoveel mogelijk voorkomen en eerder signaleren, zorg je ervoor dat er meer naar elkaar wordt omgekeken en dat buurtinitiatieven gestimuleerd worden. Maar hoe kun je veel voorkomende problemen in de wijk signaleren? Hoe kun je tijdig vragen van inwoners onderkennen om opstapeling of verergering van problemen te voorkomen. En hoe is de samenwerking van sociaal team / toegang met voorliggende collectieve basisvoorzieningen vorm te geven?   

15.30 uur     Rondetafelgesprek: ‘Van gemeente naar gemeenschap’. Gesprekken met onder andere stuurgroepleden, cliëntorganisaties en gemeentebestuurders. Welke vraagstukken liggen op het bordje van ambtenaren, gemeenteraden, aanbieders en (vertegenwoordigers van) inwoners? Wat hebben landelijke partijen hierin te doen? 

16.00 uur     Reflectie van levenskunstenaars over de dag en sluiting door de dagvoorzitter. Welke concrete vervolgstappen doen zich voor? Wat kun jij morgen doen als inwoner, gemeenteambtenaar, manager of beleidsmedewerker? En als landelijke partij?  

16.30 uur     Borrel: ruimte voor ontmoeting en netwerken 

Aanmelden

Klik hier om je aan te melden voor deze gratis bijeenkomst.

Bron: Movisie

‹ Events overview